TORTILLA 🌯 OWSIANA

img_20170113_165148_886

Historia tego przepisu jest dość pokręcona ale ostatecznie dobrze się skończyła, a nawet lepiej niż pierwotnie miało to wyglądać 😀 Na początku planowałem odtworzyć robione przeze mnie kiedyś tortille z mąki gryczanej i jedyne czego mi brakowało to właśnie mąka gryczana. W sklepie na półce z mąkami cała gama różnych mąk, począwszy od pszennej, ryżowej, amarantusowej, a na mące z cieciorki kończąc. A gryczanej brak! No nic, niezrażony kupiłem kaszę gryczaną z zamiarem jej zmielenia na mąkę w mikserze. Niestety, ze zmielonej kaszy gryczanej wyszła drobna kaszka, która nijak nie chciała się skleić, mimo ratowania mąką pszenną i jajkiem. Zrozpaczony otwarłem szafkę w celu przeglądu asortymentu zgromadzonych w domu mąk. I jest! Mąka owsiana. Otwieram opakowanie, a tam mklik mączny! 😭 Na szczęście była jeszcze jedna otwarta paczka w której było na styk dwie szklanki, więc wziąłem się do roboty. Oczywiście nalałem sobie za dużo wody, a mąki brak, więc poratowałem się mąką razową. Na zdjęciu widzicie co uzyskałem.

Składniki na 5 placków:

  • dwie szklanki mąki
  • około pół szklanki mąki razowej (jeśli ktoś jest mniej szczodry w dodawaniu wody to można pominąć)
  • woda – tyle, żeby powstało twarde, zbite ciasto
  • sól
  • dowolne dodatki!

Mąkę wymieszać z solą, dodać wody, zagnieść i wyrabiać parę minut, żeby tortille się tak nie kruszyły. Podzielić na 5 części, rozwałkować na placki i smażyć na suchej patelni, aż do zarumienienia z obu stron. Do tego dodajemy dowolne dodatki, ja użyłem sałaty, pomidorków koktajlowych, ogórka, cieciorki, kiełków brokułu, kurczaka i odrobiny majonezu i keczupu.

Wartość odżywcza jednej tortilli owsianej bez dodatków:

Energia: 190 kcal
Białko: 8 g
Tłuszcz: 3 g
Węglowodany: 32 g
Błonnik: 5,5 g

Jakie właściwości zdrowotne ma taka tortilla? Owies to wyjątkowe zboże, które jest bogate bardzo dobrej jakości białko jak na tego typu produkt, ma więcej tłuszczu niż inne zboża, mniej węglowodanów, a przede wszystkim jest idealnym źródłem pewnego rodzaju błonnika, nazywanego B-glukanami. B-glukany mają udowodnione działanie obniżające cholesterol, poziom cukru we krwi, regulujące ciśnienie krwi i obniżające ryzyko raka jelita grubego i miażdżycy. I wiele innych 🙂 Piszę pracę magisterską na temat owsa, więc dopiero teraz dostrzegam jak genialne jest to zboże.

Skomentuj

