5 sposobów jak podkręcić swój metabolizm

fire-1159157_1920.jpg
Źródło: Creative Commons

 

Nieubłaganie mija lato, więc nasz organizm przygotowuje się do chłodniejszej pory roku odkładając tu i ówdzie nieco zapasów. I nie jest to wcale glikogen w mięśniach… Ale nie łamcie się, jest wyjście z tej sytuacji. Jeśli zastosujesz tych kilka rad, skutecznie oszukasz naturę i zachowasz plażową sylwetkę na całą zimę!

  1. Jedz więcej białka. Składniki odżywcze, czyli m.in. białko, tłuszcz i węglowodany, aby mogły zostać rozłożone, wchłonięte i wykorzystane, wymagają nakładów energii. Jest to tak zwane swoiście dynamiczne działanie pożywienia, inaczej termogeneza poposiłkowa. Aby strawić białko, organizm zużywa 25% energii przez nie dostarczonej, więc o 1/4 mniej kalorii otrzyma organizm, niż wynosi ich faktyczna ilość. Jest to po prostu zwiększenie przemiany materii. Tłuszcz wymaga podniesienia metabolizmu o 5-10%, a węglowodany o jedynie 6%. Przeciętna dieta podnosi SDDP o 10%, a zwiększając udział białka, podnosimy również ten uśredniony wynik. Jednak nie przesadzaj z białkiem i nie zjadaj więcej, niż 2 g/kg m.c./dobę.
  2. Ćwicz interwały. Fenomen Tabaty, serii ćwiczeń trwających w sumie 4 minuty, pokazuje jak bardzo intensywne ćwiczenia wykonywane w krótkim czasie dają niesamowite efekty. Taki trening jeszcze przez wiele godzin po jego zakończeniu trzyma organizm w stanie podwyższonej gotowości i większego spalania kalorii. Jednak nie tylko Tabata tu się sprawdzi. Jeśli biegasz, rób krótkie odcinki sprintem i rozdzielaj je krótkim okresem odpoczynku. Zakończ, kiedy poczujesz, że już nie dasz rady. Właściwie w większości sportów da się wpleść podobne ćwiczenia. Chcecie wiedzieć więcej? Zapraszam do tego artykułu.
  3. Jedz ostre przyprawy. Jeśli lubisz kuchnię wschodnią, to już jesteś na wygranej pozycji. Ostre przyprawy podnoszą przemianę materii o około 1%. Nie dużo? To prawda, ale zawsze coś! W dodatku, wiele z nich ma działanie przeciwutleniające, więc pomoże chronić Cię przed nowotworami. Tylko nie idź na skróty i nie zażywaj termogeników! Dlaczego? Więcej pisałem o nich tutaj.
  4. Jedz regularnie. Wiem, że to frazes, ale na prawdę skuteczny. Gdy jesz często i regularnie, organizm nie „boi się”, że zabraknie jedzenia i nie musi wchodzić w stan oszczędzania energii. A to prosta droga do sprawnego metabolizmu.
  5. Pij dużo płynów. Wszystkie procesy w organizmie (czyli metabolizm) odbywają się w warunkach wodnych. Jeśli jesteśmy odwodnieni, warunki są zachwiane i reakcje nie zachodzą tak sprawnie. Pij minimum 2 l płynów (wody, zup, herbat owocowych) w dni nietreningowe, a każdą filiżankę kawy i mocnej herbaty popij szklanką wody. Zważ się przed i po treningu, a ubytek masy uzupełnij wodą w ilości 1,2 l na każdy utracony kilogram.

Proste prawda? To do dzieła!

Maciek

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej w zakładce współpraca.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s