Ektomorfik robi masę – jak przytyć wbrew metabolizmowi

sports-1452965_1920.jpg
źródło: creative commons

 

Prawie każdy kto kupuję karnet na siłownię, idzie na plac do street workout’u, na basen, lub po prostu robi w domu pompki, marzy o wyraźnej muskulaturze, a przynajmniej o lekko zarysowanych mięśniach bez większej ilości tłuszczu pod skórą. Jeżeli jest się zdeterminowanym, to w końcu dochodzi się do zamierzonych efektów. No chyba, że jest się ektomorfikiem, to co najwyżej mała ilość tłuszczu przychodzi bez trudu…

Ekto, endo, mezo…

Jak zapewne wiecie, wyróżnia się trzy typy sylwetki: ektomorficzny, endomorficzny i mezomorficzny. Jest to bardzo duże uproszczenie, jednak wielu ludzi da się w ten sposób usystematyzować. Ektomorfik to osoba drobna, szczupła, czasami wysoka i szczupła, która może jeść w zasadzie wszystko bez większych zmian w masie ciała. Marzenie większości kobiet. Endomorficy charakteryzują się masywną budową ciała i kości, lecz niestety mają tendencję do tycia. Mezomorficy natomiast, są typem ludzi, którzy bez większego trudu nabierają masy mięśniowej i posiadają niską zawartość tkanki tłuszczowej.

1403630449_by_XSlenderkaX_500

Nie każdy ma szczęście być mezomorfikiem, jednak da się tak pokierować naszą dietą i treningiem, żeby złagodzić przeciwności genetyczne. Mimo tych różnic, mechanizmy biochemiczne w organizmie są podobne u każdego i trzeba to wykorzystać.

Jeszcze będziesz duży!

Jako ektomorfik nie jesteś na straconej pozycji w walce o muskulaturę, jeśli zastosujesz się do tych kilku rad:

  • Jedz więcej niż potrzebujesz. Mimo, że pochłaniasz 2 razy więcej niż reszta rodziny, wciąż jesteś chudy. Może to być i tak za mało, ponieważ łatwo niedoszacować wartości kalorycznej posiłków. Oblicz/dowiedź się, jaka jest Twoja całkowita przemiana materii, i dodaj do niej około 500 i więcej kcal żeby dostarczyć energię do budowy mięśni.
  • Zwiększ gęstość energetyczną diety. Bez stosowania odżywek i przy wprowadzeniu zdrowej diety, jadłospis na masę to na prawdę góra jedzenia. Nie każdy jest wstanie zjeść tak dużo, dlatego należy wprowadzać produkty o małej objętości, ale dużej zawartości energii i makroelementów. Idealnie sprawdzają się suszone owoce, orzechy, pestki, sery twarogowe, mięso drobiowe, miód, chrupkie pieczywo i mleko kokosowe.
  • Nie jedz śmieciowego jedzenia. Mimo to, że trudno przybierasz na wadze, unikaj fastfoodów i słodyczy, ponieważ ektomorficy często są tzw. chudymi grubasami, czyli gromadzą wiscelarną, okołonarządową tkankę tłuszczową, najbardziej niebezpieczną dla zdrowia. Przyczyną tego, jest właśnie zła dieta.
  • Pamiętaj o właściwej kompozycji posiłków. Na każdy posiłek, a zwłaszcza potreningowy, zjadaj odpowiednie ilości białka, węglowodanów i uzupełniaj tłuszczem. Na samym białku mięśni nie zbudujesz, potrzebujesz do tego również węglowodanów, a jeśli nie zadbasz o ich podaż, łatwo stracisz  wypracowane wcześniej efekty.
  • Spróbuj suplementacji. Wszystko da się osiągnąć naturalnym żywieniem, jednak dużym ułatwieniem dla ektomorfików może być suplementacja. Jeśli trudno Ci skomponować odpowiedni posiłek potreningowy, możesz zainteresować się gainerem, czyli odżywką białkowo-węglowodanową. Jest to rodzaj odżywki białkowej specjalnie skomponowanej dla osób, które trudno budują mięśnie. Możesz też wypróbować innego typu suplementy, jak BCAA, kreatynę, glutaminę, ewentualnie HMB.

Nie poddawaj się, bądź konsekwentny i połącz bogatoenergetyczną dietę z dobrze dobranym treningiem, a na pewno osiągniesz wymarzony efekt! A jeśli braknie Ci wytrwałości, to ektomorficzna sylwetka jest w cenie u maratończyków, może warto spróbować 😀

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do tej i innych sytuacji, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji w zakładce współpraca.

Maciek

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s