Czym odżywić chrząstki? – suplementy na zdrowe stawy

16978990908_47a16fb7b8_h.jpg
źródło: creative commons

 

Ludzki układ ruchu to maszyna prawie idealna, wzmacnia się w razie potrzeby, regeneruje gdy da się jej czas i potrafi wykonywać ogromne prace. Do czasu, aż nie zaczniemy regularnie trenować! Wtedy to kolano zaczyna boleć, w łokciu coś chrupie i całe nasze plany zostania ultramaratończykiem czy pobicia rekordu YouTuba w robieniu pompek, upadają.

Dlatego trzeba szybko reagować. Oczywistą drogą będzie udanie się do lekarza i rozpoczęcie leczenia, jednak możemy wspomóc się także mniej nieprzyjemnym zabiegiem, niż seria zastrzyków w kolano. Możemy zastosować suplementy regenerujące stawy! Oczywiście jedynie wtedy, gdy problem leży po ich stronie, a objawy nie są bardzo nasilone.

Chrząstka stawowa, która wyściela powierzchnie stawów zmniejszając w nich tarcie, składa się z dwóch głównych składników: w 70% z kolagenu i w 25% z glikozoaminoglikanów. Mimo, że kolagenu w chrząstce jest trzykrotnie więcej, to bardziej istotne dla jej prawidłowego funkcjonowania są glikozoaminoglikany, ponieważ wymieniane są całkowicie raz na kilka tygodni, a kolagen zaledwie raz na 300 dni. Glikozoaminoglikany w połączeniu z białkami tworzą proteoglikany. Wysiłek fizyczny prowadzi do zwiększonego niszczenia tkanki chrzęstnej i przy niewystarczającej syntezie glikozoaminoglikanów do osteoartretyzmu i bólu. Aby temu zapobiec suplementuje się trzy najważniejsze glikozoaminoglikany: glukozaminę, chondroitynę oraz kwas hialuronowy. Równie popularnym suplementem jest drugi budulec chrząstki, kolagen.

  • Glukozamina – pozyskuje się ją ze skorupiaków i chrząstek rekina, a najlepszą jej formą jest siarczan glukozaminy. Stymuluje ona syntezę białek, w tym kolagenu, złożonych cukrów, a tym samym zwiększa regeneracje chrząstki stawowej i zwiększa możliwości wiązania przez nią wody. Pozytywnie wpływa na produkcje kwasu hialuronowego, który „smaruje” i odżywia stawy. Należy stosować ją przewlekle, ponieważ jedynie 0,4% spożytej glukozaminy ostatecznie trafia do stawów. Jest ona bardzo skuteczna, jednak tak niska jej dostępność czyni ją środkiem zapobiegającym kontuzjom pod warunkiem kilkutygodniowego stosowania, niż doraźnym rozwiązaniem w przypadku kontuzji. Dawki zależą od formy glutaminy, dlatego należy stosować się do zaleceń producenta.
  • Chondroityna – ma podobne do glukozaminy, lecz słabsze właściwości ochronne i regeneracyjne w stosunku do chrząstki. Wykazuje działanie przeciwzapalne w przypadku kontuzji, również kostnych i mięśniowych i wspomaga ich leczenie. Cennym źródłem chondroityny również będzie chrząstka rekina. Chondroitynę, aby przyniosła zamierzony skutek, należy suplementować przez ponad rok, najlepiej wraz z innymi składnikami regenerującymi stawy.
  • Kwas hialuronowy – składnik mazi stawowej, nadaje elastyczność skórze, składnik gałki ocznej. Jest w stanie związać bardzo duże ilości wody, dzięki czemu maź stawowa stanowi kluczowy element amortyzacji stawu. Pozyskiwana jest najczęściej z grzebieni kogutów (biedne koguty). Suplementacja kwasem hialuronowy daje najlepsze efekty w połączeniu z suplementacją chondroityny.
  • Kolagen – mechanizm jego działania jest słabo poznany. W niewielkim stopniu jest wchłaniany przez organizm. Ma właściwości zmniejszające stan zapalny w chrząstce. Podobnie jak poprzednie suplementy, może wykazywać pewne działanie profilaktyczne przeciw niszczeniu chrząstki stawowej.

Najskuteczniejszą formą regeneracji chrząstki stawowej są zastrzyki z w/w składników. Trafiają one bezpośrednio do stawu i mogą bezpośrednio pokazać swoje niemałe możliwości. Doustną suplementacje potraktujmy jako profilaktykę, a nie leczenie.

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji w zakładce współpraca.

Maciek

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s