Pułapki zdrowej diety

16866248345_15951bdce8_k
Źródło: Creative commons

Odżywisz się zdrowo, prawda? Oczywiście, że tak, a przynajmniej się starasz. To dokładnie tak jak ja, a przynajmniej tak mi się wydaje! Ostatnio na zajęciach mieliśmy zrobić analizę własnego sposobu żywienia, czyli zapisywać przez tydzień wszystko to, co się zjadło i później pozliczać wybrane wartości odżywcze i porównać z zapotrzebowaniem. Zawsze chciałem to zrobić, ale nigdy nie miałem motywacji, dlatego przyłożyłem się do tego zadania. Wyniki były dość zaskakujące i to nie tylko dla mnie, bo popytałem też w grupie i pozostałe osoby doszły do podobnych wniosków. Co stwierdziliśmy:

1. Za dużo sodu

Jeśli śledzicie bloga, to wiecie, że Ola zmaga się z ograniczaniem spożycia soli. Spożywając współczesną żywność jest to niezwykle trudne zadanie, bo można nie dosalać potraw, jednak jak zrezygnować z chleba czy oliwek? Podobnie sprawa ma się z wędliną, kiszonkami czy przetworami warzywnymi – do wszystkich dodaje się dużo soli. A nadmiar soli prowadzi do nadciśnienia i zatrzymywania wody w organizmie. Pocieszeniem może być fakt, że sportowcy mają większe zapotrzebowanie na sód. Jednak trzeba uważać i zastępować kupne produkty tymi robionymi w domu, np. piec chleb w domu czy zastąpić wędlinę pastą.

2. Za dużo witaminy A

Z witaminą A większość osób w grupie miała spore problemy. Wystarczyła surówka z marchwi i zapotrzebowanie przekroczone o 200% czy wątróbka drobiowa i 1000% zapotrzebowania. O ile witamina A w formie prowitaminy, czyli ß-karotenu, nie jest bardzo niebezpieczna, a dodatkowo działa przeciwutleniająca, to czysta witamina w formie retinolu, retinalu, itd. może być toksyczna. Oczywiście nie wolno rezygnować z tych produktów, jednak nie jedzmy codziennie dużych ich ilości.

3. Za mało energii

Niedobór energii w diecie to duży problem zwłaszcza wśród kobiet. Obsesyjne dbanie o sylwetkę często prowadzi do spożycia energii nawet poniżej podstawowej przemiany materii. Prowadzi to do obniżenia tempa przemiany materii, co może być powodem problemów z redukcją masy ciała.

4. Za mało węglowodanów

Z jednej strony to dobrze, a z drugiej źle. Coraz głośniej jest o potrzebie obniżania ilości węglowodanów w diecie na korzyść tłuszczu, jednak mimo wszystko są one niezbędne dla osób trenujących, zwłaszcza wydolnościowo, aby wytwarzać szybko dostępną energię. Jednak często zastępujemy je dużymi ilościami białka, co nie jest korzystne dla organizmu.

5. Wapń

 Zaspokoić normę na wapń to ogromny problem, zwłaszcza jak ktoś nie spożywa produktów mlecznych. A teraz niestety, według wielu, zdrowa dieta to dieta bezmleczna. Jeśli nie mamy problemów z tolerancją  mleka i jego produktów, to nie warto z nich rezygnować, właśnie ze względu na wapń. Wapń z mleka jest dobrze przyswajalny, ponieważ wchłanianie zwiększa laktoza i kwas mlekowy w produktach mlecznych. Jednak jeśli musimy zrezygnować z mleka to zastąpmy je wzbogacanymi mlekami roślinnymi, zielonymi warzywami i suszonymi figami.

6. Witamina D

Ogólnopolskie zalecenia mówią, że każdy dorosły Polak powinien suplementować witaminę D nawet przez cały rok (jeśli zbyt mało przebywa się na słońcu w ciągu lata, to w te miesiące również). Zaspokojenie zapotrzebowania na witaminę D z dietą codziennie jest prawie niemożliwe. Mnie przez cały tydzień udało się to tylko raz, kiedy zjadłem śledzie. Więcej o witaminie D pisałem tu.

Czego rzadko brakuje? Magnezu, wbrew temu co mówią reklamy. Jeśli jemy pełnoziarniste produkty to nie musimy się martwić o jego niedobór. Rzadko brakuje również witaminy C, pod warunkiem, że jemy dostateczne ilości warzyw i owoców.

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji  w zakładce współpraca.

Maciek

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Pułapki zdrowej diety

  1. Dawka rewelacyjnych informacji! Równie jakiś czas temu przeprowadzałam taki „eksperyment” na sobie i nasuwają mi się te same wnioski.
    Czy mogę pozwolić sobie przytoczyć te informacje na mojej stronie, a zarazem polecić Waszego bloga?

    Polubienie

  2. Pingback: “Pułapki zdrowej diety” – Karolina Niedziela – Sunday's Diet

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s