HMB – ochroni mięśnie i obniży cholesterol

5513197198_24b24ae9b8_o
źródło: creative commons

 

Jak wiadomo, trening siłowy (i każdy inny) powoduje duże zmiany w obrębie tkanki mięśniowej i przy niewłaściwym uzupełnieniu ubytków, może doprowadzić do zmniejszenia siły i objętości mięśni. Żeby zminimalizować rozpad mięśni stosuje się antykataboliki, które w pewnym stopniu chronią włókna mięśniowe przed „zjedzeniem”.

HMB, czyli kwas ß-hydroksy-ß-metylomasłowy, popularny suplement wśród osób trenujących na siłowniach. Jest produktem przemiany niezbędnego aminokwasu, leucyny. Organizm człowieka sam jest w stanie wytworzyć pewne ilości HMB lecz jest to ilość niewystarczająca, aby istotnie podnieść jego poziom i wywołać pozytywne skutki treningowe.

HMB pełni funkcję swoistego „ochroniarza i zaopatrzeniowca” delikatnych błon komórek mięśniowych. Potrafi wpływać hamująco na enzymy rozkładające białka, reguluje gospodarkę białkiem wpływając na niektóre hormony za nią odpowiedzialne, ale przede wszystkim zaopatruje komórki w niezbędny im cholesterol – budulec błon komórkowych. HMB jest prekursorem do produkcji tego źle kojarzącego się, ale niezbędnego sterolu. Dzięki temu, że cholesterol produkowany jest na miejscu, w momencie kiedy jest najbardziej potrzebny, możliwe jest szybkie wbudowanie go do błon komórek mięśniowych, czyli skuteczną ich regenerację i uniemożliwienie rozpadu. To sprawia, że uzyskujemy pozytywny wpływ treningu, czyli zwiększenie siły i objętości mięśni, bez „balastu”, którym jest naprawa uszkodzonych komórek. Wykazano, że regularna suplementacja HMB powoduje wzrost beztłuszczowej masy ciała, siły mięśni, mocy beztlenowej i zmniejsza uszkodzenia, a więc i charakterystyczny ból, u osób rozpoczynających treningi fizyczne.

Jednak to nie koniec świetnych właściwości HMB. Potrafi on obniżać „zły” cholesterol frakcji LDL! Jak to możliwe, przecież jest prekursorem cholesterolu? Dzieje się tak, ponieważ zwiększona produkcja cholesterolu w mięśniach wyręcza w tym wątrobę, która musiałaby syntezować cholesterol frakcji LDL i uwalniać go do krwioobiegu by przetransportować później do komórek mięśniowych.

U przeciętnego trenującego siłowo człowieka, który chce zbudować masę mięśniową ważącego 80-90 kg optymalną dzienną dawką HMB będzie 3 g podawane 3x dziennie po 1 g wraz z posiłkami. Większe ilości nie mają sensu, ponieważ nadmiar zostanie wydalony z moczem. Osoby, które trenują inne sporty niż siłowe nie odniosą pozytywnych skutków suplementacji, dlatego dla nich jej się nie zaleca.

Mimo logicznych biochemicznych podstaw, AIS zakwalifikował HMB do grupy B suplementów sportowych. Dlatego suplementacja może nie przynieść równych efektów u wszystkich, ale wciąż jest warta uwagi. Jednak pamiętaj, że żaden suplement nie zastąpi zdrowej zbilansowanej diety, której podobne substancje są tylko jej nieobligatoryjnym uzupełnieniem.

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji w zakładce współpraca.

Maciek

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “HMB – ochroni mięśnie i obniży cholesterol

  1. Pingback: Glutamina – aminokwas mocy? – Sport od Kuchni

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s