Jaja bez cholesterolu?

No nie ma takich. Jakby się hodowca nie starał, kury nie zniosą jaj bez żółtek, bo to ich głównym składnikiem jest cholesterol.

W Święta, na pewno007.JPG na każdym stole pojawiły się i jajka, jako składnik sałatki, sosu tatarskiego czy faszerowane. Niestety nadal, częstym jest przekonanie, że ten produkt spożywczy to źródło samych nieszczęść i sam diabeł boi się go zjadać, w obawie przed miażdżycą. Owszem, w żółtku jest dużo cholesterolu (ok. 200 mg), ale nie taki ten cholesterol straszny, jak go malują. Zaraz przekonacie się, dlaczego.

Do lipidów (tłuszczy) osocza krwi, zalicza się cholesterol, fosfolipidy, triacyloglicerole, witaminy A, D, E, K, hormony sterydowe i wolne kwasy tłuszczowe (FFA). Wszystkie z nich, oprócz FFA, łączą się z białkami, tworząc lipoproteiny.

Lipoproteiny z kolei, dzielą się na:

  • chylomikrony, transportujące z jelita cienkiego triacyloglicerole (do tkanki mięśniowej i tkanki tłuszczowej) oraz cholesterol (do wątroby)
  • VLDL, IDL i LDL (lipoproteiny o bardzo małej, pośredniej i małej gęstości), wytwarzane w wątrobie, transportujące do tkanek endogenny (tworzony w organizmie) cholesterol i triacyloglicerole
  • HDL (lipoproteiny i dużej gęstości), transportujący cholesterol z tkanek do wątroby, gdzie jest metabolizowany i usuwany z organizmu

Za odkładanie się blaszki miażdżycowej wewnątrz naczyń krwionośnych, odpowiedzialne są głównie lipoproteiny o małej gęstości, czyli LDL (tzw. „zły cholesterol”). Spowodowane to jest zazwyczaj dziedzicznym brakiem aktywnych receptorów LDL. Tak, skłonność do występowania miażdżycy, jest dziedziczna! Ale jak zwykle, dieta dobra na wszystko 😉

Jak już wcześniej wspomniałam, do tkanek endogenny cholesterol transportowany jest przez LDL. To dlatego, podwyższony poziom tych lipoprotein jest tak niebezpieczny dla zdrowia. Co ciekawe, to nie zawartość cholesterolu w produktach, a jego ilość wytworzona w naszej wątrobie, odpowiada za ryzyko wystąpienia miażdżycy! Bo:

podwyższony poziom LDL → więcej cholesterolu endogennego dociera do tkanek → większe ryzyko wytworzenia blaszki miażdżycowej

Za co więc odpowiada osławiony HDL („dobry cholesterol”)? A no za nic innego, jak za sprzątanie po LDL 🙂 Nadmiar cholesterolu jest „odbierany” z tkanek i transportowany do wątroby, czyli naszej prywatnej oczyszczalni. Istotne są więc odpowiednie proporcje LDL do HDL, oraz poziom cholesterolu w diecie. Dlaczego? Bo im więcej cholesterolu w codziennym jadłospisie, tym mniej musi go być wytworzonego w organizmie, a jak już wiemy, tylko taki nam się „odkłada”. Zalecane spożycie cholesterolu w codziennej diecie, to ok. 300 mg.

Cholesterol, jest także substratem w reakcji tworzenia witaminy D3. Zawarty w skórze, pod wpływem przemiany fotoindukcyjnej (z udziałem promieniowania UV), przekształca się do prekalcyferolu, czyli prowitaminy D.

Same jaja są kopalnią zdrowia. Występują tu prawie wszystkie możliwe składniki odżywcze (oprócz Wit. C i błonnika). Zawartość aminokwasów, pozwala je uznać za jedno z białek wzorcowych, czyli białek o idealnych proporcjach aminokwasów egzogennych. W żółtku obok cholesterolu, występują także, wszystkie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). Białko jest źródłem przede wszystkim witamin z grupy B (głównie ryboflawiny), lecytyny i sporych ilości wapnia, fosforu czy żelaza. Jedno jajo kurze dostarcza tylko 80 kcal/100 g.

Najwięcej wartości odżywczej z jaj, możemy uzyskać, jedząc je w formie jak najmniej ściętej. Pomijam jedzenie jaj na surowo, bo to zajęcia dla hardcorów, ale jaja sadzone, w koszulkach czy w postaci tylko lekko ściętej jajecznicy, jak najbardziej ok. Ilość nawet 7 jaj na tydzień, nie będzie z pewnością rzutowała na nasze zdrowie 🙂

Znajdzie się także kilka korzyści dla sportowca, przede wszystkim w postaci naturalnego źródła lecytyny. Lecytyna, będąca naturalnym emulgatorem (rozbija tłuszcz na mniejsze cząsteczki) usprawnia transport cholesterolu przez naczynia krwionośne, zapobiegając jego odkładaniu się. Dodatkowo wzmacnia odporność, zwiększa wydolność mięśni i pozwala na szybszą ich regenerację.

Ola

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s