Goja – ziarenka mocy

008

Dobra, tytuł może trochę infantylny, ale faktycznie wartości odżywczej i zdrowotnej owocom goji, może pozazdrościć niejeden produkt 🙂 Niby takie małe koraliki, ale gęstość odżywcza niebanalna. Można ją spożywać na surowo, suszoną, w postaci naparu z liści lub owoców, wina, nalewki czy soku. Mnie osobiście, najbardziej smakuje w wersji suszonej, jako dodatek do jogurtu czy owsianki.

Krzak na zdjęciu (Kolcowój pospolity), rośnie sobie w moim ogrodzie. Nie ukrywam, do zeszłego roku nie miałam pojęcia że Mama posadziła taki rarytas, chyba ona sama nie miała tej świadomości 🙂 Ale skoro już natura uraczyła nas taką obfitością, grzech nie skorzystać. Krzew ten nie ma specjalnych wymagań jeśli chodzi o hodowlę, więc zamiast do sklepu po pakowaną goję, warto udać się do centrum ogrodniczego po krzew i przez lata i zbierać własne owoce.

Same jagody goji stanowią bardzo dobre źródło witamin, głównie witaminy C. Odgrywa ona ważną rolę w tworzeniu kolagenu, czyli białka odpowiadającego między innymi za elastyczność skóry – ma działanie odmładzające. W medycynie dalekiego wschodu, owoce te stanowią swoiste panaceum leczące choroby serca, płuc, nerek, wątroby czy śledziony. Ma to swoje uzasadnienie.

Oprócz witamin, w jagodach goji, znajdziemy wapń (112 mg/ 100g), potas  (1,13 mg), żelazo (9 mg), cynk (2 mg) czy selen (50 mikrogramów). Wapń odgrywa kluczową rolę w czasie skurczów mięśni (także serca) oraz częściowo zapobiega zwapnieniu kości, potas (jako antagonista wapnia) zwiększa napięcie mięśniowe i przepuszczalność błon, żelazo jest składnikiem hemoglobiny transportującej tlen do mięśni, zaś selen jako składnik peroksydazy glutationowej (silnego antyutleniacza), chroni czerwone krwinki i błony komórkowe przed wolnymi rodnikami.

Beta-karoten (prowitamina A), wraz z zeaksantyną i luteiną, zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej i pogorszenia się wzroku. Zamiast kupować w sklepach czy aptekach suplementy zawierające te składniki, wystarczy włączyć do diety ok 70 jagód goji/dzień, by w dużej mierze pokryć  zapotrzebowanie na nie. Odpowiednia podaż zeaksantyny i luteiny, jest szczególnie zalecana w sportach wymagających silnego skupiania wzroku: strzelectwo, łucznictwo, biatlon.

Regularne spożywanie goji, zapewnia wzmocnienie kości i stawów, zmniejszenie bóli reumatycznych, zwiększenie odporności, opóźnienie procesów starzenia, poprawę wzroku i witalności. Ogólnie rzecz biorąc – prawie nieśmiertelność 😉

Ola

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s