Co Cię rozgrzeje, to Cię wzmocni!

DSC06920Zbliża się zima, a z zimą niskie temperatury. Dla prawdziwego sportowca, żadna pogoda nie straszna, no ale zimno to zimno, nie każdy toleruje 🙂 Niestety, trzymanie w rękach gorącej kawy dla ogrzania się, spełnia swą rolę jedynie chwilowo. Jednak, natura wychodzi na przeciw naszym potrzebom, oferując inne środki do osiągnięcia tego celu. Mówię tu o przyprawach, które rozgrzewają nas od środka, dzięki czemu, dłużej będziemy to ciepło odczuwali.

Pierwszy na myśl, nasuwa się imbir – równie dobrze smakuje w wersji na słodko, jak i pikantnej. Zupa dyniowa z dodatkiem  imbiru, rewelacyjnie rozgrzeje po treningu na świeżym powietrzu. Napój na bazie świeżego imbiru, z cytryną i miodem, niesamowicie wzmacnia odporność, poprawia krążenie, działa odkażająco i rozgrzewająco. Pity profilaktycznie, po 2 szklanki dziennie zapobiegnie przeziębieniom, ale wiem też po sobie, że pity co 2 godziny wspomaga leczenie już występującej infekcji 🙂 Przepis na taki napój:

  • kłącze imbiru
  • gorąca woda
  • miód

Starte na grubych oczkach kłącze imbiru zalać ok 1 l wrzątku i pozostawić pod przykryciem na kilka godzin, najlepiej na całą noc; napój przygotować, rozcieńczając 3-4 łyżki roztworu letnią lub ciepłą wodą, dodać łyżkę miodu i plasterek cytryny. Jeśli chcemy go wypić na gorąco, możemy sam roztwór dodać do herbaty, bo miód traci swoje zdrowotne właściwości już w 40 st. C i dodawanie go do takiego napoju, mija się z celem.

Goździki to kolejny przyjemny dla nosa, oka i kubków smakowych dodatek. Są nieodłącznym elementem Świąt Bożego Narodzenia, ze względu na piękny korzenny zapach. Do ich zalet, możemy dodać działanie antyseptyczne i przeciwbólowe. W moim domu, przez cały rok gotuje się kompoty z dodatkiem goździków, pije się je i na zimno i na gorąco. Zdecydowanie polecam na gorąco kompot z jabłek z dodatkiem goździków i przystrojony plasterkiem pomarańczy.

Nie ma szarlotki bez cynamonu. On też skutecznie podnosi nam temperaturę, działa przeciwbakteryjnie i stymulująco na pamięć. Dodany do gorącej herbaty czy grzanego piwa, zdecydowanie podniesie ich walory smakowe.

Ostatnia na mojej krótkiej liście rozgrzewających przypraw, jest kurkuma. Ugotowany ryż z jej dodatkiem, przybierze piękny żółty kolor i będzie efektownym uzupełnieniem dania z grillowanym kurczakiem lub rybą. Dodatkowo, zapewnimy sobie porcję tak ważnych w diecie antyoksydantów. Ma ona także, udowodnioną naukowo skuteczność w zmniejszaniu bolesności mięśni i przyspieszaniu regeneracji po treningu.

Pamiętajcie, nie ma złej pogody na trening, są tylko źle ubrani i źle rozgrzani zawodnicy.

Ola

Część pomysłów, zaczerpnęłam z http://dietetykaprzykawie.blogspot.com/

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Co Cię rozgrzeje, to Cię wzmocni!

  1. Pingback: Sportowcu! Zadbaj o odporność! – Sport od Kuchni

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s