Jedzenie z jaskini – czyli dieta w stylu paleo, nietypowe diety cz. 2

źródło: creative commons

Ludzie uwielbiają sensacje i różne teorie spiskowe. Przejawia się to też w ogólnie rozumianym zdrowiu i stylu życia i objawia się poglądami, że przemysł spożywczy i firmy farmaceutyczne powoli nas trują i wywołują wszystkie współczesne plagi chorób (tylko dlaczego średnia życia rośnie?). Częściowo jest to w mojej opinii prawda, ale słaba jakość żywności nie jest wywołana złą wolą producentów, ale raczej wymaganiami rynku i naszymi świadomymi wyborami. Gdybyśmy nie kupowali taniej i słabej jakościowo żywności, to producenci musieliby się do naszej woli dostosować, żeby zarobić. Coraz większą popularność zyskują także twierdzenia o powszechnej szkodliwości zbóż, nabiału i odchudzającej roli tłuszczu i mięsa. Na pewno każdy z nas już słyszał o diecie bezglutenowej, coraz popularniejszej w mediach, Internecie, a także wśród sportowców. Wszystko to jest echem, bardziej lub mniej powiązanym z dietą paleolityczną, czyli dietą paleo.

Opiera się ona na założeniu, że człowiek ewoluujący głównie w okresie zwanym paleolitem, przystosował się do stosowanej wtedy diety. A ponieważ było to jeszcze przed przełomową rewolucją neolityczną (przestawieniem się ze zbieractwa i łowiectwa na uprawianie żywności) to nie stosuje się w niej produktów, które weszły do diety po niej, takie jak chociażby zboża.

W diecie paleo eliminuje się:

  • zboża
  • rośliny strączkowe
  • nabiał
  • ziemniaki
  • cukier
  • rafinowane oleje

A podstawą diety są:

  • mięso
  • warzywa
  • owoce
  • grzyby
  • jaja
  • ryby

Teoretycznie do takiej diety układ pokarmowy człowieka ma być ewolucyjnie przystosowany i takie pożywienie nie powinno wywoływać reakcji alergicznych i ogólnego spustoszenia w organizmie. Zwolennicy dopatrują się w niej złotego środka na miażdżycę, mimo wysokiej zawartości cholesterolu (który dodatkowo podobno nie szkodzi!), sposobu na nadmierne kilogramy, pomimo bardzo dużej zawartości tłuszczu i leku na choroby autoimmunologiczne i złe samopoczucie.

Podstawowym problemem (a według zwolenników zaletą) diety paleolitycznej jest niska zawartość węglowodanów na korzyść tłuszczów. O ile przy normalnym funkcjonowaniu jest to możliwe do realizacji (ale niekoniecznie zdrowe), to w sporcie nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić. Ta mała ilość węglowodanów jaką dostarczymy w owocach i warzywach (chociaż istnieją warzywa skrobiowe paleo, ale są trudniej dostępne), może nie być wystarczająca dla trenującego sportowca i jego zwiększonego zapotrzebowania na nie. Trudnym tematem jest także cholesterol, który mimo promowanych ostatnio teorii, jest w nadmiarze szkodliwy i przyczynia się (może nie bezpośrednio, ale jednak przyczynia) do powstania miażdżycy. Także duża ilość mięsa spożywana w takiej diecie jest obciążająca dla nerek i może być niebezpieczna dla osób z ich niewydolnością. Jego wysokie spożycie zwiększa także ryzyko powstania dny moczanowej, czyli podagry, choroby osób niezdrowo odżywiających się – a przecież odżywiamy się zdrowo, prawda?

Dieta paleo ma też swoje plusy. Może być wykorzystywana przy leczeniu chorób autoimmunologicznych, takich jak Hashimoto, czy RZS, ponieważ eliminuje większość potencjalnych alergenów pokarmowych. A właśnie alergie pokarmowe ostatnio coraz częściej łączy się z tymi schorzeniami. Jeżeli nie przekraczamy zapotrzebowania kalorycznego, to pozwala także schudnąć poprzez mniej intensywne wywoływanie skoków insuliny w krwi, czyli hormonu odpowiedzialnego za gospodarkę węglowodanami, który rozsyła ich nadmiar do komórek tłuszczowych.

Mimo przypadków powtarzanych w Internecie mówiących na temat uzdrawiających właściwości diety paleo, przebiją się także przykłady zgoła odwrotne, ale o faktach i mitach na temat tej diety, następnym razem. A wierzcie mi, jest tego duuużo.

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji w zakładce współpraca.

Maciek

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Jedzenie z jaskini – czyli dieta w stylu paleo, nietypowe diety cz. 2

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s