Grunt to zdrowie a w gruncie seler!

002
zapomniałam kupić selera…

Wiadomo, warzywa to samo zdrowie. Mają mało kalorii, nie tuczą, są lekkostrawne, zawierają szereg witamin, mikro- i makroelementów… ogólnie raj. Ale nawet wśród warzyw, są te mniej i bardziej bogate w składniki odżywcze. Dziś chciałabym przekonać Was do nieco niedocenianego ze względu na specyficzny smak warzywa – selera naciowego.

Pierwszym faktem przemawiającym na jego korzyść, jest kaloryczność – tylko 13 kcal w 100 g świeżego warzywa. Zawiera dwukrotnie więcej witaminy C niż cytrusy, dodatkowo witaminy B, E, PP, kwas foliowy, sporo wapnia, potasu, cynku, magnezu i żelaza. Wymienione witaminy są silnymi antyutleniaczami, Ca jest niezbędny do wzmacniania kości oraz wraz z Mg do prawidłowych skurczy mięśni, K pomaga w regulacji pracy serca, Fe jest składnikiem hemoglobiny transportującej tlen do komórek ciała. Jak łatwo zauważyć, niedobory tych składników w diecie sportowca, będą powodowały nieregularne tętno, mimowolne skurcze mięśni, szybkie zmęczenie i zakwaszenie organizmu.

Flawonoidy i furanokumaryny. Te substancje może brzmią dziwnie, ale za to ich działanie, przynosi wiele korzyści. Związki z obu grup, to substancje pochodzenia roślinnego, działające uszczelniająco na naczynia krwionośne, antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie, moczopędnie oraz rozkurczająco na mięśnie gładkie.

Przed zawodami warto do jadłospisu włączyć sok z selera. Jeśli nie lubimy tego smaku, można dorzucić jabłko lub pomarańcze, co doda niecon słodkości. Taki napój, poza dostarczeniem ogromnej wartości odżywczej, działa uspokajająco, przeciwdepresyjnie, przeciwbólowo (szczególnie na bóle stawowe i artretyczne), wzmacnia układ odpornościowy, przyspiesza przemianę materii oraz polepsza pracę serca. Jeśli zsumować wszystkie te czynniki, start w zawodach może być tylko przyjemnością.

Aby zachować świeżość i wartość odżywczą selera naciowego jak najdłużej, powinien on być przechowywany w lodówce, najlepiej w plastikowej torebce. Dokładnie umyty, może być jedzony w formie surowej i w takiej właśnie jest zalecany:

  • sałatka: seler, kukurydza konserwowa, papryka konserwowa, tuńczyk/kurczak, jogurt naturalny z dodatkiem ziół
  • koktajl: seler, pomarańcza, kefir, płatki owsiane
  • smoothie: seler, jabłko, awokado

Ola

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s