Sok z wiśni – kwaśny środek na bolące mięśnie

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Licencja Creative Commons

Ból mięśni po treningu to normalna reakcja organizmu. Niektórzy go lubią, bo „wiadomo, że rośnie”, innych skutecznie zniechęca do dawania z siebie wszystkiego. Jakby na to patrzeć, to warto wspomóc regenerację obolałych mięśni. I tu z pomocą przychodzi sok z kwaśnych wiśni.

Jakie ma właściwości?

Ostatnio wiele uwagi w świecie naukowym poświęca się temu produktowi, ponieważ daje naprawdę obiecujące efekty. I to nie tylko w sporcie, gdzie zwraca się uwagę na właściwości przeciwutleniające i zdolność do wspomagania regeneracji mięśni, ale też poprawia jakość snu nie tylko u sportowców.

Kiedy boli

W jednym z badań wzięto na warsztat maratończyków-amatorów, których podzielono na grupę spożywającą placebo i na taką, której podawano sok z kwaśnych wiśni. Osoby te piły swoje próby 5 dni przed maratonem, w jego dniu i do 48 h po nim. Okazało się, że w grupie spożywającej sok z wiśni zmierzono mniejsze ilości wskaźników stanu zapalnego, niż w grupie placebo. Oznacza to, że antyoksydanty zawarte w soku zmniejszyły uszkodzenia mięśni w czasie długotrwałego, wyczerpującego wysiłku oraz wspomogły ich regeneracje. Podobne wyniki otrzymali naukowcy badający również biegaczy, którzy wykonywali trudne, wielokilometrowe treningi, co 24 h, przez okres 7 dni, pijących w tym czasie sok z wiśni.

Gdy sen nie przychodzi

Żeby potwierdzić właściwości kwaśnego soku z wiśni w poprawianiu jakości snu, podawano 20 ochotnikom placebo lub koncentrat soku z wiśni przez 7 dni. Polecono im w tym czasie pobierać próbki moczu, dzięki którym oznaczano poziom melatoniny (hormonu regulującego cykl dnia i nocy). Zaobserwowano zwiększoną produkcje melatoniny u osób spożywających regularnie przed snem sok z wiśni, w porównaniu do grupy placebo.

Kategoria B

Mimo ciekawych i pożytecznych właściwości, sok z kwaśnych wiśni nie został jeszcze w stu procentach uznany w świecie sportu. Australijski Instytut Sportu, niekwestionowany autorytet w żywieniu i suplementacji sportowców, zakwalifikował go do kategorii B suplementów, czyli takich, które są obiecujące, ale wymagają jeszcze badań do pełnego potwierdzenia ich właściwości.

Na zakończenie

Warto pamiętać, że wiśnie bogate są również w witaminy, przede wszystkim w witaminę C (tylko świeży!, ta witamina łatwo się rozkłada), wspomniane wcześniej antyoksydanty, które także posiadają właściwości przeciwnowotworowe, oraz są źródłem łatwoprzyswajalnych węglowodanów.

Jeżeli zdecydujemy się na spożywanie soku z wiśni, to wyciskajmy go samemu lub kupujmy świeżo wyciskany, unikając wysokosłodzonych, przeważnie nektarów, dostępnych w sklepach.

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji w zakładce współpraca.

Źródła:

Maciek

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Sok z wiśni – kwaśny środek na bolące mięśnie

  1. Pingback: Co ma wspólnego Australia, buraki i sport? – Suplementy! | Sport od Kuchni

  2. Pingback: Strategie żywieniowe: Dieta piłkarza – Sport od Kuchni

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s