Amarantusowe batoniki musli dla aktywnych

DSC_0395

Batoniki musli stały się ostatnio bardzo popularną przekąską. Dzieje się tak, ponieważ promuje się je, jako zdrową alternatywę dla tradycyjnych słodyczy, lecz rzeczywistość wygląda inaczej. Batonik, które możemy kupić w sklepie posiadają w składzie syrop glukozowo-fruktozowy, który winny jest otłuszczaniu się narządów wewnętrznych i otyłości, wątpliwej jakości czekoladę czy słodzone mleko zagęszczone. Dlatego warto jest zrobić sobie zdrową wersje takich batoników w domu i mieć pewność, co do dodanych składników.

Do swojego przepisu użyłem amarantusa ekspandowanego, nasion słonecznika, płatków owsianych, suszonej żurawiny oraz miodu.

Każdy z tych produktów posiada unikatowe właściwości, dla których warto je włączyć do diety.

Amarantus ekspandowany – bezglutenowe zborze pochodzące z Ameryki południowej. Jest źródłem pełnowartościowego białka, dlatego polecany jest dla wegetarian i sportowców. Posiada więcej wapnia niż mleko, co ma ogromny wpływ na układ szkieletowy i w prewencji osteoporozy. Zawiera spore ilości żelaza, lecz gorzej przyswajalnego niż pochodzącego z produktów zwierzęcych. Aby to żelazo wykorzystać, musimy spożyć w tym samym posiłku produkt będący źródłem witaminy C. Jest idealny w celu uzupełniania strat potasu zachodzących wraz z poceniem, ponieważ zawiera go o wiele więcej niż banan czy pomidor. Jest również dobrym źródłem magnezu, tak potrzebnego w codziennej diecie. Ekspandowanie polega na poddaniu produktu, w szczelnie zamkniętej komorze, działaniu pary wodnej pod wysokim ciśnieniem, a następnie szybkie otwarcie komory. Temu procesowi można poddać różne zboża, między innymi popularny ryż. Jest to technika całkowicie bezpieczna i nie używa się w niej chemicznych dodatków, a produkt nadaje się do spożycia bez gotowania.

Nasiona słonecznika – dzięki wysokiej zawartości Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT) wykazują działanie ochronne na układ krążenia zapobiegając nadciśnieniu, obniżając poziom złego cholesterolu, działając przeciwmiażdżycowo, a także budują wszystkie komórki organizmu.

Płatki owsiane – oprócz wysokiej zawartości węglowodanów, posiadają jedną z frakcji błonnika zwaną β-glukanami. Posiadają one ogromną wartość biologiczną, spowalniają wchłanianie węglowodanów, przez co nie ma dużych skoków glukozy we krwi (prewencja cukrzycy), a także obniżają poziom złego cholesterolu.

Żurawina suszona – substancje w niej zawarte są dobrze znane z pozytywnego wpływu na układ moczowy, zmniejszając częstotliwość jego infekcji bakteryjnych.

Miód – od wieków stosowany, jako substancja antybiotyczna. Posiada również właściwości wykrztuśne, dzięki zawartości potasu i acetylocholiny pozytywnie wpływa na skurcz mięśnia sercowego, działa przeciwzapalnie, regeneracyjnie na układ trawienny, oraz pobudza motorykę jelit.

Ponadto wysoka zawartość węglowodanów bardzo dobrze wspomoże odbudowę glikogenu mięśniowego po treningu.

Składniki (na 14 batoników):

  • Płatki owsiane górskie 100 g (1 szklanka)
  • Łuskane nasiona słonecznika 80 g (pół szklanki)
  • Amarantus ekspandowany 20 g (szklanka)
  • Żurawina suszona 80 g (pół szklanki)
  • Miód 4-5 łyżek
DSC_0390Wykonanie:
  • Wszystkie składniki dokładnie połączyć, dodając taką ilość miodu, aby się zlepiły, ale nie były zbyt płynne
  • Masę przełożyć do płaskiego naczynia
  • Schować do lodówki, aż trochę stężeje i pokroić na batoniki

DSC_0391

Wartość odżywcza dla 1 batonika:

  • 105 kcal
  • 2,5 g białka
  • 3 g tłuszczu
  • 17,5 g węglowodanów
  • 1,5 g błonnika

Jeśli chciałbyś profesjonalny plan żywieniowy dostosowany do twojej aktywności i potrzeb, zapraszam do współpracy ze mną, dietetykiem sportowym. Więcej informacji w zakładce współpraca.

 

Maciek

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s